Reklama

Niedziela Wrocławska

Via crucis w trzebnickim klasztorze

Droga krzyżowa w trzebnickim klasztorze

Marcin Mazurkiewicz

Droga krzyżowa w trzebnickim klasztorze

Czas Wielkiego Postu warto wykorzystać na poszukiwanie – bądź dostrzeżenie – nowych sposobów rozumienia Ewangelii. W istotny sposób biblijną historię ukazują dzieła sztuki.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki twórcom, których talent i natchnienie pochodzą od Stwórcy, to, czego możemy doświadczyć zmysłami – pozwala zrozumieć to, co wykracza poza zmysły.

Twórcą, którego rzeźby zdobią liczne kościoły i kaplice na Śląsku i od ponad wieku zbliżają ludzi do odkrywania prawdy o Bogu – był Bruno Tschötschel. Urodzony w Świebodzicach w 1874 r. niedoszły zegarmistrz, po zdobyciu dyplomu Wrocławskiej Królewskiej Szkoły Sztuk Plastycznych oraz praktyce m.in. w Szwajcarii, założył warsztat we Wrocławiu, przy obecnej ul. Prostej 35. Tam rzeźbił w drewnie, kamieniu, kości słoniowej i w marmurze w stylu neobarokowym, neogotyckim i neorokokowym; secesyjnym i modernistycznym. Tworzył szopki, części ołtarzy, rzeźby figuralne, sprawiające wrażenie będących w ruchu. Jednym z jego niezwykłych dzieł jest neobarokowa droga krzyżowa, wykonana do górnej kaplicy klasztoru sióstr boromeuszek w Trzebnicy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skromny Mistrz dłuta

Skromność i pokora charakteryzowały tego rzeźbiarza, o czym pisała boromeuszka trzebnicka, s. Olimpia Konopka SMCB (1937-2019). Była znawczynią jego dzieł, których wiele zgromadzonych jest właśnie w trzebnickim klasztorze. Wydaje się, że ta właśnie pokora pozwoliła artyście na wyrzeźbienie tak ponadczasowego dzieła. Trzymając dłuto „zanurzone w historii biblijnej” był Tschötschel narzędziem, którym posłużył się Stwórca.

Droga

„Boży Mistrz dłuta” podjął wielki temat Męki Pańskiej, przedstawiając ją w niekonwencjonalnej formie. Umieszczona na ścianie kaplicy w jednej płaszczyźnie nie dzieli się na osobne stacje, lecz przechodzi płynnie w kolejne sceny. Ta ciągłość drogi sprawia, że oglądający stają się nieomal bezpośrednimi świadkami tej historii. Wystarczy idąc wzdłuż ściany z uwagą obserwować następujące po sobie wydarzenia, by odnieść wrażenie oglądania ich na żywo. A dzieje się wiele na tych kilku metrach drogi. Tłum postaci, wszystkie w ruchu: idą, gestykulują, wykonują swoje codzienne prace. Jednak coś niecodziennego wyczuwa się w tym obrazie. Na twarzach postaci mocno rysują się emocje: strach, oburzenie, gniew, zaskoczenie, ból. Wyraźne są detale, także te ważne osobiście dla rzeźbiarza. Mały chłopczyk bawiący się tuż przy brzegu ramy wyraża tęsknotę ojca za utraconym dzieckiem – artysta stracił ukochanego, wyczekanego 3-letniego syna. Widzimy też złowieszcze symbole nazizmu i odniesienia do Jeruzalem.

Reklama

Dynamizm i dramatyzm scen

Ta droga krzyżowa wywołuje niezwykły dramatyzm. Artysta uzyskał taki efekt poprzez wielokrotne ukazanie Pana Jezusa w kolejnych etapach drogi, a także przez bogactwo postaci Jemu towarzyszących. Przesuwając wzrok przez kolejne sceny zauważamy rosnące napięcie, prowadzące do momentu kulminacyjnego, ale o tym za chwilę. Na razie śledzimy scenę sądu Piłata nad Jezusem, postaci opuszczające bramy miasta. Idziemy wraz z nimi, obserwując, co robią, jak zmieniają się ich twarze. Aż nagle ściana z drogą się kończy, a najważniejsza scena już na prostopadłej ścianie obok rozrasta się do kilka razy większych rozmiarów.

Kulminacja: ołtarz eucharystyczny

Idąc wzdłuż drogi – idziemy obok. Łatwo wówczas pozostać w bezpiecznej pozycji obserwatora, a nawet komentatora wydarzeń. Stając naprzeciwko stacji XII – nie mamy wyboru, bo stajemy na wprost Jezusa na krzyżu. I olśnienie. To ołtarz. Tak właśnie, osobno, w formie ołtarza, artysta ukazał stację XII na drodze krzyżowej w trzebnickim klasztorze – śmierć Pana Jezusa. Na tym właśnie przedstawieniu polega niezwykłość tej drogi, a zarazem zdumiewa prostota tego konceptu. Bo jakże inaczej najprościej pokazać, czym jest stacja XII, niż właśnie kształtem ołtarza?

Centralnie wiszący na ołtarzu krzyż z umierającym Jezusem jest ogromny – w porównaniu z tym, który chwilę wcześniej niesie na ramionach Jezus. Pod krzyżem Matka Jezusa, pełna bólu, a zarazem zrozumienia i dostojeństwa i Jan – wierny uczeń. Między nimi siedzi Magdalena, z wonnymi olejkami w dłoniach. Nieco dalej, na specjalnej konsoli, stacje XIII i XIV.

Reklama

Najpierw więc droga – jako całość; później ołtarz – kulminacja najważniejszego, co dla świata się wydarzyło: śmierć Pana Jezusa gładząca grzechy ludzkości; na końcu – wielowymiarowe (jak to dziś mówimy: obraz w 3D) dwie ostatnie stacje, kończące ziemską wizję męki i śmierci Pana Jezusa.

Jednak trzeba wrócić do tej stacji, która nie bez powodu przyciąga najmocniej uwagę: do ołtarza – by zrozumieć, że to jest perspektywa i możemy jej doświadczać zawsze, ilekroć uczestniczymy w Eucharystii.

Ta oryginalna Via crucis zaprasza do medytacji i modlitwy. Tutaj siostry boromeuszki chętnie rozważają mękę Jezusa i Boże miłosierdzie wobec człowieka. Tutaj też przyprowadzają gości zwiedzających klasztor, z czego naprawdę warto skorzystać.

Pełna symboli

Tschötschel umieścił w tej drodze kilka wymownych symboli. Jest wilczyca kapitolińska – symbol Rzymu, ówczesnej potęgi władzy świata; wiązka prętów z toporem w środku to znak władzy nad życiem i śmiercią, jaką miał w Palestynie Poncjusz Piłat. Nad bramą Jerozolimy tkwi gwiazda Dawida, a obok dzban przypomina słowa Psalmu 55: „Łzy moje zbierałeś do dzbana”. Dalej para kruków Hugin i Munin, które według mitologii nordyckiej każdego dnia wysyłane są o brzasku, a powracają o zmierzchu, przynosząc wieści o najważniejszych wydarzeniach w świecie – tu potwierdzają, że najważniejszym wydarzeniem w dziejach świata jest odkupienie ludzkości przez Chrystusa. Przy stacji XIII Matka trzyma rękę martwego Syna – to trudne rozstanie Matki z Synem, jedna z siedmiu boleści Maryi.

Reklama

Na końcu, nad stacją XIV, gdzie Nikodem i Józef z Arymatei z szacunkiem niosą martwe ciało Jezusa do grobu – unosi się anioł, którego twarz promienieje radością. Trzyma on szarfę z napisem: Mundus servatus est! Świat jest zbawiony! Obok niego sześć małych aniołów rozgłasza radosną wieść całemu światu! Tak, jak zwiastowali narodzenie Zbawiciela, teraz ogłaszają, że dzieło zbawienia świata dokonało się. Niezwykle ukazana radość wydobyta z cierpienia.

Z dłutem w ręku

Dzieło Tschötschela ukazuje jego bogatą kulturę duchową, znajomość Pisma Świętego, żywotów świętych, głęboką cześć artysty dla Jezusa Eucharystycznego. Swoją pracą modlił się i uwielbiał Boga, duchowa więź artysty z Bogiem widoczna jest w każdym jego dziele.

Bruno Tschötschel tworzył aż do śmierci – dosłownie. W liturgiczne święto Jana Chrzciciela, 24 czerwca 1941 r., kiedy rzeźbił postać patrona Wrocławia, z dłutem w ręku odszedł do domu Ojca. Jest pochowany na cmentarzu Grabiszyńskim we Wrocławiu.


Autorka korzystała z artykułu s. Olimpii Konopki SMCB: „Bruno Tschötschel – Boży mistrz dłuta (1874–1941)”, Studia Salvatoriana Polonica 7, 191-207, 2013.

Podziel się:

Oceń:

+3 0
2024-03-08 08:00

Wybrane dla Ciebie

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05
Ks. Wojciech Węgrzyniak

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Więcej ...

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

Więcej ...

Ks. Tadeo z Filipin: na pielgrzymce łagiewnickiej zobaczyłem nadzieję Kościoła

2024-05-05 14:58
Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

Małgorzata Pabis

Potrzeba miłosierdzia, aby wszelka niesprawiedliwość na świecie znalazła kres w blasku prawdy…

„Na pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia zobaczyłem młodych ludzi, rodziny z dziećmi, nadzieję Kościoła” - mówi ks. Tadeo Timada, filipiński duchowny ze Zgromadzenia Synów Miłości, który uczestniczył po raz pierwszy w bielsko-żywieckiej pielgrzymce do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Przeszła ona po raz 12. z Bielska-Białej do krakowskich Łagiewnik w dniach od 30 kwietnia do 3 maja br. Wzięło w niej udział ponad 1200 osób.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

To święty również na dzisiaj

To święty również na dzisiaj

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

Kościół

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

Apostoł ubogich i cierpiących

Święci i błogosławieni

Apostoł ubogich i cierpiących

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...