Reklama

Kościół

Wspólna droga Kościoła

Vatican Media

„Synodalność” to słowo, które jest bardzo mocno obecne w nauczaniu papieża Franciszka. Czym zatem jest synodalność i czym jest Kościół synodalny?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ku Kościołowi synodalnemu: komunia, uczestnictwo i misja” to temat prac synodu zwołanego przez Franciszka. W dokumencie końcowym zawarty jest zapis, że synodalność oznacza przede wszystkim specyficzny styl, który określa życie i misję Kościoła. Synodalność to wspólna droga, „podążanie razem” – podkreśla papież.

Reforma sposobu funkcjonowania Kościoła

Podczas czytania dokumentu końcowego synodu można zauważyć, że propozycje reformy dotyczą sposobu funkcjonowania Kościoła, zwłaszcza zwiększenia udziału świeckich w procesie podejmowania decyzji, a także większej ich obecności w pracy apostolskiej Kościoła. Ojcowie synodalni zwrócili również uwagę na transparentność kościelnych struktur. Dokument końcowy mówi o różnych wymiarach synodalności. Najpierw chodzi o wspólnotowy styl myślenia, działania, ale również rozeznawania w Kościele. Ponadto struktury kościelne mają działać w duchu synodalnym. W tym kontekście pojęciem kluczem jest „nawrócenie relacyjne”. Chodzi o to, że Kościół ma być skupiony na osobie, a nie na strukturach, na Osobie Jezusa i osobie konkretnego człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wzmocnienie roli świeckich

Reklama

W dokumencie końcowym postuluje się znacznie szersze „uczestnictwo świeckich mężczyzn i kobiet w procesach kościelnego rozeznawania i we wszystkich fazach procesów decyzyjnych”, a także „szerszy dostęp świeckich mężczyzn i kobiet do odpowiedzialnych stanowisk w diecezjach i instytucjach kościelnych, w tym w seminariach, instytutach i wydziałach teologicznych”. Podczas obrad synodu w Rzymie pojawiło się pojęcie „posług chrzcielnych”. Chodzi o to, że posługi te wynikają z chrztu, a nie są władzą delegowaną przez tych, którzy przyjęli sakrament święceń. Uczestnicy synodu wskazali na posługę lektora, akolity czy katechisty. Są również posługi nadzwyczajne, a wśród nich np. posługa nadzwyczajnego szafarza Komunii św.

Synod postuluje możliwość pracy świeckich w urzędach kościelnych. Każda funkcja, która nie wymaga święceń, może być powierzona osobie świeckiej – mężczyźnie lub kobiecie. W tym kontekście pojawiła się kwestia święceń diakonatu dla kobiet. W dokumencie końcowym podkreślono, że „nie ma żadnych powodów, dla których kobiety nie mogą pełnić roli przywódczej w Kościele: nie można powstrzymać tego, co pochodzi od Ducha Świętego. Otwarta pozostaje także kwestia dostępu kobiet do posługi diakonatu. Musimy kontynuować rozeznanie w tej kwestii”. W tym kontekście dokument końcowy zachęca nas także do zwrócenia większej uwagi na język i obrazy używane w przepowiadaniu, nauczaniu, katechezie i przy sporządzaniu oficjalnych dokumentów Kościoła, oraz do tego, aby poświęcić więcej miejsca roli świętych kobiet, a także kobiet zajmujących się teologią i mistyczek. Ponadto w samych lekcjonarzach liturgicznych odpowiednie miejsce powinny znaleźć fragmenty Pisma Świętego mówiące o pierwszoplanowej roli kobiet w historii zbawienia.

Reklama

W dokumencie końcowym pojawił się postulat utworzenia Kościelnego Obserwatorium Niepełnosprawności. „Promując współodpowiedzialność za misję wszystkich ochrzczonych, uznajemy zdolności apostolskie osób niepełnosprawnych, które czują się wezwane i posłane jako aktywne podmioty ewangelizacji. Chcemy zwiększyć wkład wynikający z ogromnego bogactwa człowieczeństwa, które ze sobą przynoszą. Uznajemy ich doświadczenia cierpienia, marginalizacji i dyskryminacji, których czasami doświadczały nawet w samej wspólnocie chrześcijańskiej” (n. 63, tłum. własne). Uczestnikom synodu zależało również na tym, aby bardziej zaktywizować duszpasterstwo rodzin. Chodzi o tworzenie sieci małżeństw sakramentalnych, aby były nie odbiorcami, ale aktywnymi podmiotami duszpasterstwa rodzin. „Sakrament małżeństwa wyznacza szczególną misję, która dotyczy jednocześnie życia rodziny, budowania Kościoła i zaangażowania na rzecz społeczeństwa. W szczególności w ostatnich latach wzrosła świadomość, że rodziny są podmiotami, a nie tylko adresatami duszpasterstwa rodzinnego. Z tego powodu muszą się spotykać i nawiązywać kontakty, także dzięki pomocy instytucji kościelnych zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży” (n. 64, tłum. własne) – czytamy w dokumencie końcowym.

Bardzo ciekawym wątkiem dokumentu końcowego jest większy wpływ ludu Bożego na wybór biskupów. Równocześnie synod wskazał na to, że biskupom także należy towarzyszyć i wspierać ich w posłudze.

Biskupi w Kościele

Na drodze synodalnej pojawiła się potrzeba zapewnienia biskupom ustawicznej formacji w kontekście lokalnym. Przypomniano o konieczności doprecyzowania roli biskupów pomocniczych i rozszerzenia zadań, które biskup może delegować. W dokumencie końcowym podkreśla się, że należy także docenić doświadczenie emerytowanych biskupów w ich nowym sposobie służenia ludowi Bożemu. Ważne jest, „aby pomóc wiernym nie pielęgnować nadmiernych i nierealistycznych oczekiwań wobec biskupa, pamiętając, że on także jest osobą kruchą, wystawionym na pokusę bratem potrzebującym pomocy jak wszyscy. Wyidealizowana wizja biskupa nie ułatwia jego delikatnej posługi”. Bardzo ważne dla realizacji synodalności jest to, aby biskup podczas wizyt duszpasterskich więcej czasu spędzał z wiernymi.

Styl formacji

Synod omawiał również formację kandydatów do święceń – w dokumencie końcowym wskazano, aby formacja „była skonfigurowana w stylu synodalnym”. Zgromadzenie synodalne podjęło kwestię rewizji Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis, które powinno uwzględniać wnioski opracowane na synodzie. Synodalny styl formacji zakłada, że wymiar ekumeniczny, jako obecny na wszystkich drogach, prowadzi do posługi święceń.

W propozycjach dotyczących więzi kościelnych bardzo mocno podkreślony został aspekt ekumeniczny. Chodzi również o „wymianę darów” między Kościołami tradycji łacińskiej i katolickimi Kościołami wschodnimi.

W dokumencie końcowym porusza się wiele tematów dotyczących realizacji synodalności, takich jak chociażby realne działanie rad parafialnych, duszpasterskich i ekonomicznych. Poruszona została również kwestia finansów w Kościele. W tej sprawie zwraca się uwagę na synod diecezjalny, który może także stanowić przestrzeń sprawozdawczą i oceniającą: biskup przedstawia relację z działalności duszpasterskiej w różnych sektorach, z realizacji planu duszpasterskiego, z recepcji procesów synodalnych całego Kościoła, z inicjatyw w sprawach zabezpieczenia oraz zarządzania finansami i dobrami doczesnymi. W tej kwestii autorzy dokumentu końcowego domagają się zatem wzmocnienia przepisów kanonicznych.

Podziel się:

Oceń:

+1 -1
2024-11-12 12:50

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Wszyscy chcą reform, ale nie wszyscy takich samych

Debata na Synodzie Biskupów

PAP/EPA

Debata na Synodzie Biskupów

Podczas otwarcia XVI Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów na temat synodalności, jego sekretarz generalny kard. Mario Grech wyraził swój sceptycyzm wobec pomysłów reformatorskich w Kościele. „Wiele osób uważa, że celem synodu jest strukturalna zmiana w Kościele, reforma” - powiedział kard. Grech w środę wieczorem w watykańskiej auli synodalnej. To pragnienie jest obecne w całym Kościele. „Wszyscy tego chcemy, ale nie wszyscy mamy ten sam pomysł na reformę i jej priorytety” - powiedział kardynał. W tej sytuacji dobrze jest zaufać Bogu: „Gdyby Duch Święty nie miał pierwszeństwa w naszej pracy, cel synodu byłby administracyjno-prawny lub polityczny, a nie kościelny” - stwierdził.

Więcej ...

Jak dobrze przeżyć Wielki Tydzień? Czekają Ekstremalne Drogi Krzyżowe i Noc Konfesjonałów

2025-04-10 14:34
Zbliża się Wielki Tygodzień

Episkopat News

Zbliża się Wielki Tygodzień

W duchowym przygotowaniu do zbliżającego się Wielkiego Tygodnia pomóc może udział w Ekstremalnej Drodze Krzyżowej lub skorzystanie ze spowiedzi podczas Nocy Konfesjonałów. Mówili dziś o tym koordynatorzy obu coraz popularniejszych ogólnopolskich inicjatyw w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.

Więcej ...

USA: przywódcy chrześcijańscy żądają od Rosji oddania prawie 20 tysięcy wykradzionych dzieci ukraińskich

2025-04-11 19:28
Ambasada USA w Moskwie

PAP/EPA

Ambasada USA w Moskwie

Koalicja amerykańskich organizacji chrześcijańskich poprosiła prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa i sekretarza stanu Marco Rubio, aby wpłynęli na władze Rosji w sprawie natychmiastowego powrotu do kraju prawie 20 tysięcy dzieci ukraińskich, wywiezionych stamtąd od wybuchu wojny w lutym 2022 roku. Prośbę tę zawiera list otwarty, podpisany przez 40 zwierzchników i wysokich przedstawicieli organizacji chrześcijańskich różnych wyznań i poglądów politycznych.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Dziecko we wrocławskim Oknie Życia

Niedziela Wrocławska

Dziecko we wrocławskim Oknie Życia

Dlaczego Jezus musiał nas zbawić właśnie na krzyżu?

Wiara

Dlaczego Jezus musiał nas zbawić właśnie na krzyżu?

Święta Miss - Gemma Galgani

Święci i błogosławieni

Święta Miss - Gemma Galgani

Panie, proszę Cię o łaskę wiary

Wiara

Panie, proszę Cię o łaskę wiary

Tatry: Mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie w...

Wiadomości

Tatry: Mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie w...

Masowa likwidacja szkół wiejskich

Felietony

Masowa likwidacja szkół wiejskich

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

Wiadomości

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

Małopolskie: Podczas Mszy św. wszedł na ołtarz,...

Wiadomości

Małopolskie: Podczas Mszy św. wszedł na ołtarz,...

Dlaczego Kościół sprzeciwia się stosunkom...

Wiara

Dlaczego Kościół sprzeciwia się stosunkom...